Dziadku, wiejemy!
Dowiedz się jak zamówić seansW stronę relacji i wyobraźni
Grupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
Czego możemy nauczyć się od naszych najbliższych? Dlaczego warto pielęgnować rodzinne więzi? I jak okiełznać nieprzyjemne emocje? Wyrusz wraz z uczniami w niezwykłą eskapadę z Jagodą, jej ekscentrycznym dziadkiem Jeremim i tajemniczym smokiem, by odkryć odpowiedzi na te pytania. Jaką jeszcze lekcję wyniesiecie z tej niezapomnianej przygody?
„Dziadku, wiejemy!” to przygodowa, pełna fantazji opowieść, z czułością portretująca relacje między trzema pokoleniami bohaterów w jednej rodzinie. Nestor rodu, Jeremi, cechuje się ponadprzeciętnie bujną wyobraźnią – podobnie jak jego wnuczka, odważna Jagoda, która z żywym zainteresowaniem słucha nieprawdopodobnych historii dziadka. Marta, córka Jeremiego, twardo stąpa po ziemi i stara się zapanować nad szalonymi pomysłami swojego ojca, które wpływają na rodzinną codzienność. Jak zareaguje bohaterka, kiedy Jagoda wraz z dziadkiem wyruszy w potajemną wyprawę, której celem będzie odkrycie legendarnego statku – Światła Morza? I czy członkowie tej niezwykłej rodziny zrozumieją, że choć z pozoru tak wiele ich różni, to tak naprawdę najbardziej potrzebują… siebie nawzajem?
Zobacz zwiastun filmu „Dziadku, wiejemy!”:
„Dziadku, wiejemy!” to seans, który zachęca młodego widza do refleksji nad tym, co naprawdę ważne. Film podejmuje m.in. tematy empatycznej i otwartej postawy wobec cudzej inności, budowania wartościowych relacji z najbliższymi, a także oswajania trudnych emocji – takich jak złość czy strach.
Poznaj walory edukacyjne filmu „Dziadku, wiejemy!”:
- Rodzina – dlaczego jest ważna? To jedno z pytań, które warto będzie rozważyć wraz z uczniami po seansie. Film w pełen autentyzmu sposób portretuje dynamikę rodzinnych relacji – z całą ich złożonością. Trzy pokolenia reprezentowane są w filmie przez trzy wyraziste postaci, które nie zawsze potrafią się porozumieć i odnaleźć wspólny język. W toku akcji Jeremi, Jagoda i Marta odkrywają jednak, że nie trzeba być idealnym, by tworzyć dobrą rodzinę. Kluczem do dobrych relacji okazuje się otwartość na drugiego człowieka, wyrozumiałość, poszukiwanie podobieństw i akceptacja różnic (które często mogą przecież wzbogacać nasze spojrzenie na świat). To świetny punkt wyjścia do rozmowy z klasą – o tym, że każda rodzina jest na swój sposób wyjątkowa i że nie zawsze trzeba się ze sobą zgadzać, by móc liczyć na siebie nawzajem.
- O budowaniu mostów między pokoleniami. Film w piękny sposób pokazuje, że starsze pokolenia mogą być dla młodych osób źródłem mądrości – także tej nieoczywistej.Opowieści Jeremiego, choć często dalekie od prawdy, inspirują Jagodę, pobudzają jej wyobraźnię i zachęcają do odważnego stawiania czoła wyzwaniom. Niezwykła więź między dziadkiem a wnuczką wynika z tego, że dzielą ze sobą podobną wrażliwość i unikalne spojrzenie na rzeczywistość. Kto wie, może po seansie Twoi uczniowie także spojrzą na starszych członków rodziny z większym zaciekawieniem – i odkryją, że więcej ich łączy, niż dzieli? Seans ma szansę zainspirować młodych widzów do rozmów z dziadkami, zadawania im pytań i wspólnego odkrywania rodzinnych tajemnic.

- Oswoić smoka, czyli o trudnych emocjach. Smok, który pojawia się w filmie, jest nie tylko efektownym elementem baśniowej konwencji. To przede wszystkim metafora trudnych emocji, z jakimi mierzy się główna bohaterka – lęku, smutku, złości. Jagoda odważnie podejmuje kolejne wyzwania, dzięki czemu oswaja z pozoru groźne stworzenie. Po seansie warto będzie porozmawiać z uczniami o tym, że wszystkie emocje – nawet te trudne i nieprzyjemne – są naturalne i potrzebne. Złość ma także swoją funkcję: może mobilizować nas do działania, motywuje do wyrażania własnych potrzeb, zachęca do stawiania granic. Jak mądrze ją wykorzystać? To świetny moment, by zaprosić podopiecznych do rozmowy o ich własnych „smokach”, czyli o tym, co ich stresuje, czego się boją, jak radzą sobie z trudnymi emocjami – i czy potrafią je rozpoznać.
- Odwaga to działanie mimo strachu. Film pokazuje, że nie trzeba być superbohaterem, by dokonywać odważnych czynów. Jeremi, Marta i Jagoda także boją się, mają wątpliwości, zdarza im się popełniać błędy – ale mimo to podejmują inicjatywę i działają. To bardzo cenny przekaz – szczególnie dla młodych widzów, którzy często utożsamiają odwagę z brakiem lęku. Tymczasem postawa pełnej rozterek, lecz – mimo to – dzielnej i pełnej zapału Jagody może zainspirować ich do poszukania źródła mocy wewnątrz siebie. Po projekcji warto będzie podyskutować o tym, że rozwój często zaczyna się tam, gdzie kończy się wygoda, a nawet małe wyzwania – podejmowane każdego dnia – mogą prowadzić do wielkich zmian.
