Blog

Drodzy Nauczyciele, o sytuacji, w której się znaleźliście nie jest nam łatwo pisać…

Dowiedz się jak zamówić seans

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Po ubiegłorocznych rozczarowaniach związanych z potyczkami o uznanie wagi Waszej zawodowej misji (wykraczającej przecież poza pensum i skutecznie wdzierającej się w życie prywatne) nastąpiła pandemia. Nagle okazało się, że Wasza praca to nie 12-miesięczna swawola (w tym 2-miesięczne wakacje). Świat wreszcie odkrył, że nie umie sobie bez Was poradzić. Czy zatem po tym odkryciu stał się dla Was bardziej przychylny?

Po ubiegłorocznych rozczarowaniach związanych z potyczkami o uznanie wagi Waszej zawodowej misji (wykraczającej przecież poza pensum i skutecznie wdzierającej się w życie prywatne) nastąpiła pandemia. Nagle okazało się, że Wasza praca to nie 12-miesięczna swawola (w tym 2-miesięczne wakacje). Świat wreszcie odkrył, że nie umie sobie bez Was poradzić. Czy zatem po tym odkryciu stał się dla Was bardziej przychylny?

Czy może przeciwnie – rzucił Was na głęboką wodę i zmusił do kilkudniowego przeskoku ze szkoły stacjonarnej do zdalnej edukacji przyszłości – bez niezbędnych kursów, dodatkowych rozwiązań sprzętowych i  wsparcia psychologicznego?

Do całego repertuaru nauczycielskich dramatów dochodzi trwające w większości szkół od minionego tygodnia stacjonarne nauczanie w czasach zarazy oparte na chaotycznych zasadach. Skąd powinny płynąć konkretne, mierzalne rozwiązania – płyną szczerozłote rady. Skąd powinien płynąć płyn do dezynfekcji… no mamy nadzieję, że chociaż on jest na swoim miejscu…

Z czym więc musicie zmagać się jako pedagodzy, nauczyciele, wychowawcy?

Grafika udostępniona na profilu społecznościowym Pan Belfer – Nauczyciel z Internetów

Na Waszych barkach niespodziewanie spoczywają odpowiedzialność za zdrowie publiczne, obawy rodziców, własny niepokój, brak informacji. Dodajmy do tego szkolne zamieszanie i uczniowską miksturę niefrasobliwości z nadwrażliwością. I wypełnioną zobowiązaniami, bezwzględną podstawę programową, która wyjątków nie uznaje.

Drodzy Nauczyciele, nie wiadomo, jak potoczy się ten rok (czy w rodzicielskich kolejkach do wejścia do szkoły 1 września również toczyły się zakłady, jak długo edukacja stacjonarna wytrzyma swój upragniony przez wszystkich, i brawurowy zarazem, powrót?). Wiadomo, że będzie to rok nietuzinkowy i niezwykle wyzwaniowy.

Chcielibyśmy podzielić się z Wami ważną wskazówką Marcina Zaroda – Nauczyciela Roku 2013, członka grupy Superbelfrzy RP. W eseju „Jak nauczyciele mogą obecnie zadbać o swój dobrostan” w publikacji „Edukacja w czasach pandemii COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele” (red. Jacek Pyżalski, Warszawa: EduAkcja), wydanej w pierwszych tygodniach społecznej izolacji, pisał:

„[…] profesjonalnie podchodzący do swojego zawodu ratownicy medyczni i lekarze doskonale wiedzą, że bezpieczeństwo ratownika zawsze jest na pierwszym miejscu. Obowiązująca w samolotach podczas sytuacji awaryjnych reguła dotycząca zakładania masek z tlenem mówi o tym, że w pierwszej kolejności dorośli powinni założyć je sobie, a dopiero potem, zadbawszy o własne bezpieczeństwo, mogą zająć się swoim dzieckiem lub innymi osobami potrzebującymi pomocy […]. Podobnie i my w sytuacji trwającej pandemii […] świadomi konieczności niesienia pomocy naszym uczniom powinniśmy właśnie dla ich dobra zadbać o siebie” (s. 82-83).

Postulat ten wydaje się aktualny także obecnie, mimo że lockdown został już zniesiony.

TEDx Talks, Kelly Hopkinson, ‘Learn to shine bright – the importance of self-care for teachers’
(„Naucz się jasno świecić – o wadze nauczycielskiego dbania o siebie”
– automatyczne tłumaczenie dostępne w opcji napisów)

Trzymamy za Was kciuki. Abyście byli w tym roku waleczni jak „Mulan”. Niepowstrzymani jak „Creed”. Ostrożni jak Marlin z „Gdzie jest Dory”. Pełni wiary w swoich uczniów jak Brigitte ze „Szkoły Babel”. Emanujący łagodnym optymizmem w Paddingtonowym typie. W Wasze niezwykłe moce nadzieje pokładamy nie tylko my. I pewnie właśnie to bywa dla Was bardziej obciążające niż dodające otuchy…

Może zatem nie nasze słowa, a wyselekcjonowane przez nas filmy, będą dla Was wsparciem: emocjonujące fabuły jednoczące widzów i pomagające omówić sytuacje kryzysowe.

Szczególnie serdecznie polecamy Waszej uwadze nowe pakiety edukacji z filmem, których koncepcja zarysowała się właśnie w odpowiedzi na nieoczekiwane skutki pandemii. Opracowana przez nas Akademia Filmowa realizowana jest w kinach Multikino i Cinema3D w całej Polsce. Za sprawą systemu JEDNA SALA = JEDNA KLASA oraz innych rozwiązań sanitarnych kino jest jednym z najbezpieczniejszych miejsc w każdym mieście. Przekonajcie się:

Z wyrazami szacunku i podziwu,
Redakcja FILMU W SZKOLE

Agnieszka Powierska

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

„Basia. Radzę sobie”

Materiały edukacyjne do filmu "Basia. Radzę sobie" (reż. Marcin Wasilewski,, Polska 2024, czas trwania: 52 min, dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Piep*zyć Mickiewicza 2

Materiały edukacyjne do filmu „Piep*zyć Mickiewicza 2” (reż. Sara Bustamante-Drozdek, Polska 2025, dystrybucja: Forum Film Poland).

„Milczenie Julie”

Materiały edukacyjne do filmu "Milczenie Julie" (reż. L. Van Dijl, Belgia/Szwecja 2024, czas trwania: 97 min, dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Lany poniedziałek

Materiały edukacyjne do filmu „Lany poniedziałek” (reż. Justyna Mytnik, Polska, Czechy, Estonia 2024, czas trwania: 84 min, dystrybucja: Monolith Films).

Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja

Materiały edukacyjne do filmu „Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja” (reż. Kari Juusonen, Jørgen Lerdam, Finlandia, Niemcy, Irlandia, Dania 2024, czas trwania: 86 min, dystrybucja: Kino Świat).

Paddington w Peru

Materiały edukacyjne do filmu „Paddington w Peru” (reż. Dougal Wilson, Wielka Brytania, Francja, USA 2024, czas trwania: 106 min, dystrybucja: Kino Świat).

Kina i Yuk

Materiały edukacyjne do filmu „Kina i Yuk” (reż. Guillaume Maidatchevsky, Francja, Kanada, Włochy 2023, czas trwania: 85 min., dystrybucja: Best Film).

Emma Odważna

Materiały edukacyjne do filmu „Emma Odważna” (reż. Leo Liao, USA, Chiny, Irlandia 2024, czas trwania: 106 min, dystrybucja: Best Film).

Elli i ekipa straszaków

Materiały edukacyjne do filmu „Elli i ekipa straszaków” (reż. Piet De Rycker, Jesper Møller, prod. Niemcy 2024, czas trwania: 86 min, dystrybucja: Forum Film Poland).