Dlaczego warto zobaczyć „BLISKO” z klasą?
Dowiedz się jak zamówić seansGrupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
Czy udało Ci się już zobaczyć w kinie film „Blisko” – tegorocznego belgijskiego kandydata do Oscara w kategorii najlepszy film międzynarodowy? Jeśli nie – rekomendujemy wspólny seans z klasą. To nastrojowa, poruszająca propozycja dla uczniów klas 7-8 i szkół ponadpodstawowych, która w wyważony sposób podejmuje istotną, bliską młodym odbiorcom tematykę.
Czy udało Ci się już zobaczyć w kinie film „Blisko” – tegorocznego belgijskiego kandydata do Oscara w kategorii najlepszy film międzynarodowy? Jeśli nie – rekomendujemy wspólny seans z klasą. To nastrojowa, poruszająca propozycja dla uczniów klas 7-8 i szkół ponadpodstawowych. Twórca filmu w wyważony sposób podejmuje istotną, bliską młodym odbiorcom tematykę.
„Blisko” to historia Léo i Rémiego – 13-letnich chłopców, pary nierozłącznych przyjaciół. Poznajemy ich w trakcie beztroskich wakacji, kiedy spędzają ze sobą niemal każdą wolną chwilę. Lato wkrótce się jednak kończy, a wraz z nadejściem jesieni relacja bohaterów przejdzie nieodwracalną przemianę. Zmiana środowiska, nowa szkoła, a także niewybredne docinki kolegów dotyczące zażyłości między chłopcami sprawią, że Léo zacznie wyraźnie dystansować się od Rémiego. Chęć dopasowania się za wszelką cenę do grona rówieśników z jednej strony, z drugiej zaś – brak otwartej komunikacji z przyjacielem doprowadzą do eskalacji zdarzeń, która zakończy się tragedią…
Zachęcamy do tego, by po projekcji wychowawcy i pedagodzy porozmawiali z uczniami na temat uczuć, jakie wywołał w nich ten subtelny, kameralny film. Smutek, dyskomfort, a może związane z mechanizmem katharsis poczucie ukojenia – warto będzie przyjrzeć się tym emocjom i zastanowić się nad źródłem każdej z nich.
Jakie walory edukacyjne odnajdziesz w filmie „Blisko”?
Dorastanie i związane z nim zmiany.
Głównych bohaterów filmu „Blisko” poznajemy w momencie, kiedy mają 13 lat. Stoją więc u progu procesu dojrzewania, a także związanych z nim wyzwań. Wskutek tego łącząca ich przyjaźń także ulega przemianie. To ważny i uniwersalny temat, który warto będzie podjąć w rozmowie z klasą. W nawiązaniu do seansu warto będzie porozmawiać z uczniami o różnorodnych i, często, trudnych zmianach, jakie wiążą się z dorastaniem oraz o tym, jak wpływają one na samopoczucie, nastrój oraz relacje z innymi.
Przeciwdziałanie wykluczeniu rówieśniczemu.
Bliska więź między Léo i Rémim wzbudza podejrzenia nowych kolegów z klasy. Reakcje rówieśników na zażyłą przyjaźń łączącą chłopców są różne: poczynając od pozornie niewinnego pytania zadanego przez jedną z dziewczynek („Jesteście parą?”), kończąc na uszczypliwościach i szykanach. Léo nie chce zostać odtrącony przez grupę, więc odsuwa się od przyjaciela i wraz z nowymi znajomymi zaczyna się bardziej angażować w stereotypowo męskie aktywności (jak choćby treningi hokeja). Czy zachowanie bohatera jest jednak związane z naturalnymi zmianami zachodzącymi w okresie dorastania, czy jest raczej podyktowane strachem przed niedopasowaniem, przed byciem „innym” i wyśmianym? Po seansie warto będzie porozmawiać z uczniami o tym, że słowa mają ogromną moc, dlatego należy używać ich z rozwagą. Film ma szansę uwrażliwić młodych widzów na problemy związane z wykluczeniem rówieśniczym. Może zachęcić ich również do tego, by w stosunku do drugiej osoby kierować się empatycznym podejściem.
„Stajesz się odpowiedzialny na zawsze za to, co oswoiłeś”.
Cytat lisa z „Małego Księcia” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego mógłby stać się naczelnym mottem filmu. Warto zastanowić się wspólnie z uczniami nad tym, czy Léo nie postępuje egoistycznie, bez wyjaśnienia odsuwając swojego przyjaciela na dalszy plan. Czy skupiając się wyłącznie na rozwijaniu nowych znajomości, na chęci zyskania akceptacji i aprobaty rówieśników nie zaniedbuje tego, co najważniejsze? Chłopiec odbiera trudną lekcję na temat odpowiedzialności w relacji z drugim człowiekiem. Dzieje się to jednak w momencie, kiedy jest już za późno, by mógł naprawić błąd. Może jedynie się z nim zmierzyć i wyciągnąć z niego cenną naukę na resztę życia. Mamy nadzieję, że seans zostawi także Twoich uczniów z mądrą refleksją na ten temat.
Jak radzić sobie z trudnymi emocjami?
Ogromną zaletą filmu „Blisko” jest także opowiadanie o niełatwych emocjach w niezwykle zniuansowany sposób. Jak Rémi radzi sobie z odtrąceniem przez najlepszego kompana? Czy można było zapobiec tragedii, która się wydarzyła? Z drugiej strony – z jakimi emocjami musi zmierzyć się Léo, skonfrontowany z utratą bliskiej osoby? Po projekcji warto będzie uświadomić uczniów, że wszystkie uczucia – smutek, gniew, złość – są naturalne i potrzebne. I zawsze warto o nich rozmawiać. Życzymy więc przede wszystkim, by seans filmu zaowocował wieloma ważnymi i wartościowymi dyskusjami o emocjach (i nie tylko).
Na film „Blisko” zapraszamy do kin.
Paulina Kulesza