Dajcie się namówić uczniom na nowy „Park Jurajski”! Dlaczego warto pójść do kina?
Dowiedz się jak zamówić seansGrupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
Zalety edukacyjne seansu „Jurrasic World: Dominion”. Dlaczego warto pokazać dzieciom nowy film z serii „Park Jurajski”?
Mądrzy nauczyciele, rodzice i wychowawcy – a tylko tacy czytają naszego bloga – wiedzą doskonale, że na dziecięce zainteresowania nie należy patrzeć z politowaniem i wyższością. Fascynacja dinozaurami to nie „głupoty”, a dowód bogatej wyobraźni i początek zainteresowania nauką u młodego człowieka. Psychologowie i kognitywiści są zgodni: wszystkie ucieczki do fikcyjnej rzeczywistości są korzystne dla rozwoju inteligencji i kreatywności u dziecka.

Z pozoru banalne filmowe historie mogą też stanowić wstęp do gromadzenia konkretnej wiedzy. Zasada jest prosta. Chcesz zainteresować kogoś nieobeznanego z tematem jakimś trudnym zagadnieniem naukowym – znajdź sposób zaprezentowania mu go w przyjemnej formie. Tak, żeby sam doszedł do wniosku, że temat jest pasjonujący i warto go zgłębiać. Kino rozrywkowe ma moc inspirowania młodych – i nie tylko – ludzi do odnajdywania własnej ścieżki w życiu. Wielu pilotów za powód zainteresowania się lotnictwem podaje „Top Gun”, astrofizycy to fani „Star Treka”, archeolodzy fascynowali się Indianą Jonesem. To filmy, które pokazują, że wiedza i intelekt są cool.
Seria „Park Jurajski”, zapoczątkowana filmem Spielberga z 1993 roku i stale rozwijana o kolejne produkcje, od trzydziestu lat wychowuje młodocianych paleontologów i przyrodników. Na ekranach kin można aktualnie oglądać najnowszą odsłonę franczyzy, „Jurrasic World: Dominion”. Film już widzieliśmy i uważamy, że to dobra propozycja na czerwcową wycieczkę szkolną dla uczniów w różnym wieku. Idealna propozycja na czas tuż przed końcem roku, kiedy razem z klasą chcecie przede wszystkim się zrelaksować i wprowadzić w wakacyjny klimat, a która przy okazji – kto wie – może zaszczepi w części podopiecznych żyłkę naukowca i badacza.
Miłość do paleontologii
Eksplorowanie świata dinozaurów, nawet na czysto rozrywkowym poziomie, ma praktycznie same zalety. Szukając informacji na temat poszczególnych gatunków pokazanych w „Parku Jurajskim”, porównując ich wielkości, style życie, siłę – dziecko mimochodem przyswaja sobie wiedzę na temat biologii, chemii, historii, klimatologii, ewolucji. Paleontologia to dziedzina łącząca w sobie dorobek wielu nauk i wymagająca szerokiej wiedzy. Fascynacja dinozaurami w cudowny sposób rozwija także wyobraźnię dziecka: budzi chęć poznawania innych miejsc i światów, wymaga od niego zwizualizowania sobie zwierząt, o których wyglądzie mamy jedynie mgliste pojęcie i które z naszej perspektywy mają więcej wspólnego ze smokami rodem z literatury fantasy niż ze swoimi dzisiejszymi bezpośrednimi potomkami, czyli między innymi z… kurami.
Rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych
Od zainteresowania się przeszłością Ziemi już tylko krok do fascynacji aktualnym bogactwem fauny i flory. „Park Jurajski” to zachęta do zgłębienia skomplikowania zwierzęcego świata. W „Jurrasic World: Dominion” mamy oprócz tego poruszonych kilka intrygujących tematów z zakresu futurologii, inżynierii genetycznej, biologii molekularnej (tworzenie hybryd gatunkowych, manipulacje genami), a także stawianie związanych z nimi pytań natury etycznej.

Myśl ekologiczna
„Jurrasic World: Dominion” jest pierwszym filmem w serii, w którym tak silnie wybrzmiewa wątek ekologiczny. Z filmu płynie wyraźny morał – nie możemy egoistycznie eksploatować środowiska i nie troszczyć się o dobrostan innych gatunków, bo wyginiemy jak dinozaury. Nasza planeta ma kilka miliardów lat, kolejne gatunki pojawiały się na niej i odchodziły w niepamięć; nasze istnienie nie jest w tej skali niczym wyjątkowym i nigdzie nie powiedziano, że wiecznym. Taka pełna pokory perspektywa i zrozumienie własnej małości w skali historii oraz kosmosu dla wielu uczniów może okazać się szokującą, prowokująca do dojrzałych przemyśleń rewelacją; i zachęcającić do większej troski o środowisko.
Fantazja i wyobraźnia
Sceptycy i cynicy mogą jednak powiedzieć, że przecież wydarzenia pokazane w serii „Park Jurajski” są bardzo odległe od realizmu naukowego. To prawda – to filmy fantastycznonaukowe, nie naukowe dokumenty. Ich moc leży w rozbudzaniu naszej wyobraźni i zachęcie do samodzielnego zgłębiania tematu, nie w przedstawianiu niepodważalnych faktów. To zresztą świetny pomysł na lekcję dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych: analiza filmu pod kątem zgodności z nauką, wskazanie błędów i uproszczeń, wytłumaczenie uczniom, „jak to by wyglądało naprawdę”.
Serię materiałów poświęconych zestawieniu wydarzeń pokazanych w filmach z serii „Park Jurajski” z faktyczną wiedzą o dinozaurach można znaleźć na kanale na You Tube Naukowo TV. Można je wykorzystać na lekcji po seansie „Jurrasic World: Dominion”. Do końca roku szkolnego w sieci Multikino i Cinema 3D można też rezerwować seanse grupowe filmu „Jurrasic World: Dominion” z edukacyjną prelekcją video wykonaną przez prowadzącego kanał Naukowo TV we współpracy z edukatorami serwisu Film w Szkole – serdecznie zapraszamy na pokazy!
Katarzyna Kebernik