Blog

„C’mon C’mon” – poznaj edukacyjne walory seansu

Dowiedz się jak zamówić seans

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Pytania zadawane amerykańskim dzieciom przez Johnny’ego, radiowego dziennikarza, są tymi, na które mężczyzna od lat nie potrafi odnaleźć odpowiedzi. Czy w ich odszukaniu pomoże  mu dziewięcioletni, rezolutny siostrzeniec Jesse?

Kiedy myślisz o przyszłości, jak sobie ją wyobrażasz? Jak będzie wyglądać przyroda? Jak zmieni się twoje miasto? Czy rodziny pozostaną takie same? Co zapamiętasz, a o czym zapomnisz? Czego się boisz? Co cię złości? Czy czujesz się samotny? Co sprawia, że jesteś szczęśliwy? Uniwersalne pytania zadawane amerykańskim dzieciom przez Johnny’ego, radiowego dziennikarza są tymi, na które mężczyzna od lat nie potrafi odnaleźć odpowiedzi. Czy w ich odszukaniu pomoże  mu dziewięcioletni, rezolutny siostrzeniec Jesse, nieoczekiwanie pojawiający się w życiu mężczyzny? I dlaczego wspólna podróż bohaterów przez Amerykę okaże się dla nich drogą do samopoznania, odpowiedzialności, a także niezastąpioną nauką budowania i naprawiania relacji? Warto będzie rozważyć te pytania wspólnie z uczniami szkół ponadpodstawowych po seansie filmu „C’mon C’mon”, który wchodzi dziś na ekrany kin.

Kadr z filmu „C’mon C’mon” (reż. Mike Mills, USA 2017, dystrybucja w Polsce: Gutek Film)

O potędze empatii i uważności na drugiego człowieka

Wywiad to dla rozmówców okazja, by opowiedzieć o tym, czym nigdy nie rozmawiali. Przekonać się, że są warci czasu i uwagi – słowa z eseju „An Incomplete List of What the Cameraperson Enables” autorstwa Kirsten Johnson, cytowane przez Johnny’ego w jednej ze scen „C’mon C’mon”, mogłyby stanowić jego zawodowe credo. Otwartość na drugiego człowieka, umiejętność słuchania i uważnej obserwacji – to nieodzowne cechy dobrego dziennikarza. Czy to właśnie wspomniane przymioty ułatwiają Johnny’emu odnowienie więzi z dawno niewidzianym siostrzeńcem i jego mamą, Viv? Jakie są najistotniejsze czynniki umożliwiające budowanie głębokich, wartościowych relacji? W toku rozwoju akcji wraz z bohaterami odkrywamy odpowiedzi na te fundamentalne pytania. Kluczowa okazuje się postawa otwartości – na drugiego człowieka, na jego doświadczenia, potrzeby i spojrzenie na świat. Ważną rolę odgrywa także zdolność empatii, umożliwiająca zrozumienie stanów emocjonalnych innej osoby. Jako widzowie obserwujemy fascynujący proces wzajemnego docierania się bohaterów, będący dla nich samych lekcją cierpliwości, akceptacji, odkrywania i respektowania cudzych granic. Na przykładzie więzi rodzącej się między Johnny’m i Jesse’m warto przypomnieć uczniom, że prawdziwie bliska relacja ma szansę zaistnieć tylko w przestrzeni wolnej od wzajemnych ocen i osądów, bogatej za to w uważność, ciekawość i chęć wzajemnego zrozumienia.

O trudnej sztuce wyrażania własnych emocji

Mimo, że Johnny w ramach zawodowego projektu zadaje młodym ludziom pytania prowokujące do osobistych zwierzeń, sam nie jest skory do rozmowy na niełatwe dla niego tematy. Sytuacja ulega odwróceniu w momencie, gdy w życiu bohatera pojawia się Jesse. Bystry dziewięciolatek konfrontuje wujka z niewygodnymi pytaniami, na które ten udziela wymijających odpowiedzi. Stopniowo jednak zaczyna się to zmieniać… Nieustanna dociekliwość siostrzeńca skłania bowiem Johnny’ego do autorefleksji. Kiedy mężczyzna w trakcie samotnych wieczorów spędzanych w hotelowych pokojach snuje osobiste rozważania, których jedynym świadkiem jest jego radiowy mikrofon, zaczyna powoli docierać do prawdy o własnych, nieprzepracowanych traumach. Okazuje się, że pierwszym, często najtrudniejszym krokiem ku otwartemu wyrażaniu emocji jest ich rozpoznanie i nazwanie. Co i dlaczego czuję w danym momencie? Jak mogę to prawidłowo wyrazić? Po projekcji zachęć swoich uczniów do refleksji nad tym zagadnieniem. Przy okazji przypomnij im także o cennej wiedzy zyskanej przez Jesse’go: wszystkie emocje, także te trudne i bolesne, są naturalną częścią ludzkiego życia. Nie należy ich zagłuszać – zamiast tego trzeba je zaakceptować i pozwolić im wybrzmieć. Rozmawianie o własnych uczuciach i potrzebach jest pierwszym krokiem ku autentycznej, świadomej komunikacji. Warto podjąć ten wysiłek, by budować bliskie i wartościowe relacje.

Kadr z filmu „C’mon C’mon” (reż. Mike Mills, USA 2017, dystrybucja w Polsce: Gutek Film)

O współczesnej rodzinie i pielęgnowaniu więzi

Seans „C’mon C’mon” może być także punktem wyjścia do zastanowienia się nad problematyką współczesnych relacji rodzinnych. Czemu przestała z tobą rozmawiać? –pyta Johnny’ego siostrzeniec w jednej ze scen, mając na myśli własną mamę. Przecież rozmawiamy – odpowiada Johnny, wiedząc jednak, że prawda na temat sporadycznego kontaktu z Viv jest nieco bardziej skomplikowana. Choroba i śmierć matki, która miała miejsce rok wcześniej, pogłębiła komunikacyjną przepaść między rodzeństwem. Wzajemne urazy, niewyjaśnione konflikty, trud przeżywanej żałoby – wszystkie te czynniki wpłynęły na ochłodzenie ich relacji. Dzięki Jesse’mu Johnny stopniowo uczy się jednak, że podstawowym kluczem do porozumienia jest szczera, empatyczna rozmowa. Próba przemilczenia problemów i niełatwych emocji nie prowadzi do konstruktywnych rozwiązań. Tylko nieustanna autorefleksja, uważność, praca nad sobą, próba wyjaśniania swoich uczuć i motywacji mogą w pozytywny sposób wpłynąć na nadszarpnięte relacje. W trakcie długich rozmów telefonicznych Johnny i Viv wspólnie przepracowują sytuacje z przeszłości, szczerze mówią o swoich emocjach, przyznają się do błędów, innymi słowy: uczą się ze sobą komunikować. Każda rodzina ma na swój sposób skomplikowaną historię – kluczem jest jednak próba nawiązania dialogu, który ma szansę nas do siebie przybliżyć. To jedna z najcenniejszych lekcji płynących z ekranu.

O odpowiedzialności za budowanie lepszego świata

Bazą do ciekawych refleksji będą również odpowiedzi, udzielane na pytania Johnny’ego przez młodych respondentów. Wyłania się z nich wizja troski młodego pokolenia o przyszłość planety i relacji międzyludzkich. Co możemy zrobić, by żyło nam się lepiej? Jak zadbać o dobro naszego wspólnego domu, jakim jest Ziemia? W jaki sposób kształtować odpowiedzialne, świadome, empatyczne postawy? Po projekcji „C’mon C’mon” warto będzie wspólnie z uczniami poszukać odpowiedzi na te pytania.

Zagadnienia edukacyjne, o których warto będzie porozmawiać po seansie:

  • EMOCJE: rodzaje emocji, sposoby i znaczenie ich wyrażania
  • KOMUNIKACJA: jak skutecznie porozumiewać się z innymi, jak mówić i jak słuchać, na czym polegają blokady komunikacji
  • UWAŻNOŚĆ: czym jest i jak ją rozwijać
  • RELACJE: jak je budować, kim są dla mnie inni ludzie, jaka jest rola empatii
  • PRZYSZŁOŚĆ: w jakim świecie chcielibyśmy żyć, co oznacza bycie odpowiedzialnym człowiekiem, jakie są zagrożenia we współczesnym świecie

Paulina Kulesza

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

ELFY ROZRABIAJĄ

Materiały edukacyjne do filmu „Elfy rozrabiają" (reż. Ute von Münchow-Pohl, Niemcy 2024, dystrybucja w Polsce: Kino Świat)

OSKAR, PATKA I ZŁOTO BAŁTYKU

Materiały edukacyjne do filmu „Oskar, Patka i Złoto Bałtyku” (reż. Magdalena Nieć, Mariusz Palej, Polska 2025, dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

FREDDY. PUDEL NIE Z TEJ ZIEMI

Materiały edukacyjne do filmu „Freddy. Pudel nie z tej Ziemi” (reż. Alexs Stadermann, Australia, Niemcy, Hiszpania, Meksyk 2024, dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Jeden na milion

Materiały edukacyjne do filmu „Jeden na milion” (reż. Jon Gunn, USA 2025, dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Fantastyczny Angelo

Materiały edukacyjne do filmu „Fantastyczny Angelo” (reż. Vincent Paronnaud, Alexis Ducord, Francja Luksemburg 2024, dystrybucja w Polsce: Młode Horyzonty)

Dziewczyna z igłą

Materiały edukacyjne do filmu „Dziewczyna z igłą” (reż. Magnus von Horn, Dania Polska Szwecja 2024, dystrybucja w Polsce: Gutek Film)

Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka

Materiały edukacyjne do filmu „Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka” (reż. Juan Jesús García Galocha, Pedro Solís García, Hiszpania 2024, dystrybucja w Polsce: Best Film)

Bambi. Opowieść leśna

Materiały edukacyjne do filmu "Bambi. Opowieść leśna" (reż. Michel Fessler, Francja 2024, czas trwania: 77 min, dystrybucja: M2 Films)

„Basia. Radzę sobie”

Materiały edukacyjne do filmu "Basia. Radzę sobie" (reż. Marcin Wasilewski,, Polska 2024, czas trwania: 52 min, dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)