CIEŃ KOMENDANTA
Dowiedz się jak zamówić seansStrefa interesów
Grupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
Dokument Danieli Volker to poruszający portret osobistych, traumatycznych doświadczeń z obu stron muru obozu koncentracyjnego w Auschwitz i ich dalekosiężnych reperkusji. Filmowy obraz składa się z zebranych rozproszonych śladów przeszłości, losów rodzin – poddanych deportacji, mierzących się z utratą czy trudną do zaakceptowania biografią swoich przodków. Seans filmu da nauczycielowi niepowtarzalną okazję do przybliżenia uczniom istoty tragicznej historii XX wieku, zmierzenia ich z tematem ludobójstwa, a także szukania uniwersalnych powiązań między przeszłością a teraźniejszością.
Zobacz zwiastun filmu „Cień komendanta”:
„Cień komendanta” to faktograficzne uzupełnienie artystycznego filmu Jonathana Glazera „Strefa interesów”. Historia rodziny komendanta obozu Auschwitz wzbudziła emocje najpierw za sprawą książki, a później oscarowej produkcji. Dzięki dokumentowi zyskuje nowy punkt widzenia – syna i wnuka Rudolfa Hössa, a także rodziny ocalałych z Zagłady. Konfrontacja perspektyw – sprawców i ofiar obozu śmierci – skłania do namysłu nad granicami wzajemnego zrozumienia, różnicami w spojrzeniach na problem pamięci i winy. Film problematyzuje kwestie odpowiedzialności za czyny naszych bliskich, porusza temat dziedziczenia traumy i mierzenia się z trudną przeszłością, która rzuca cień na całe życie świadków, a także losy kolejnych pokoleń.
Walory edukacyjne filmu „Cień komendanta”:
- Wprowadzenie do tematyki II wojny światowej, a w szczególności – Zagłady. Film może być dobrym kontekstem do omówienia z uczniami źródeł antysemityzmu w Europie i Niemczech lat 30. XX wieku, korzeni nazizmu i machiny eksterminacji.
- Nowoczesność i Zagłada – narodziny zbrodni w warunkach cywilizacyjnego rozwoju – warto omówić z uczniami aktualność spojrzenia Zygmunta Baumanna na działanie systemów totalitarnych i wykorzystać kontekst filmu do refleksji nad nowoczesnymi instytucjami organizującymi naszą codzienność. Czy Holocaust mógłby się dziś powtórzyć?
- Historia z perspektywy jednostki. Jak zniekształcenia poznawcze i pamięć mogą wpływać na jednostkową relację? Po seansie warto podjąć temat nie tylko działania ludzkiej pamięci i mechanizmów obronnych, ale także krytycznego podejścia do niezweryfikowanych informacji.
- Trauma pokoleniowa. Jak doświadczenia przodków wpływają na życie kolejnych pokoleń? „Cień komendanta” to nie tylko tragiczna opowieść dotycząca II wojny światowej, to także mocna, jak najbardziej współczesna, rozprawa z traumą drugiego pokolenia – naznaczonego strachem, odrzuceniem czy wyparciem.
- „Banalność zła”. Film pozbawia postaci sprawców i ofiar anonimowości, zarówno Rudolf Hoss, jak i ocalała Anita Lasker-Wallfisch zyskują dla widzów na realności. Twórcy filmu zadają więc pytanie o naturę zła, wartość dialogu i możliwość przebaczenia.
- Autobiografizm i literatura poobozowa. Film można zestawić z innymi narracjami o życiu w cieniu doświadczenia II wojny światowej czy biograficznymi opowieściami o traumatycznych przeżyciach (np. Irit Amiel, Tadeusz Borowski, Zofia Nałkowska).
Obejrzyj film „Cień komendanta” razem ze swoją klasą. Seanse dostępne dla grup w wybranych kinach.
Jagoda Roszak