Bezpieczeństwo nie tylko w wakacje. 3 filmowe wskazówki dla (starszych) nastolatków

Chcesz przekazać nastolatkom ważne wskazówki na temat bezpieczeństwa? Uniknij nieskutecznego moralizowania i ciężkawej dydaktyki. Na wyobraźnię młodych ludzi zadziałaj filmem – mocnym, poruszającym i trafiającym do ich wrażliwości. Właśnie takie są trzy produkcje z naszego zestawienia.

Pisaliśmy już o filmowych lekcjach na temat bezpiecznych wakacji dla młodszych grup wiekowych. Ale przecież nastolatków – ciągle próbujących nowości, intensywnie poszukujących własnej tożsamości i działających nieraz na przekór zasadom – też warto uświadomić w temacie bezpieczeństwa – i to zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Jak to zrobić, aby uniknąć ich oporu? Polecamy wsparcie trzech poruszających i mądrych filmów, które dadzą im do myślenia.

„Amy” – muzyczne ostrzeżenie

Amy Winehouse: drapieżna i wrażliwa, niezależna i oddana, a przede wszystkim nieprawdopodobnie utalentowana. Nastolatkowie będą pod wrażeniem jej muzyki, którą usłyszą w dokumencie „Amy”.

Przejmująca historia zmagającej się z uzależnieniami dziewczyny skłoni ich do refleksji nad własnymi wyborami. Film przypomina, że z alkoholem w dużych dawkach i narkotykami nie ma żartów.

Po seansie porozmawiaj z młodymi widzami nie tylko o niszczącej potędze używek (tu wsparciem będzie nasz antydopalaczowy scenariusz lekcji opracowany przez psycholożkę i wieloletnią instruktorkę harcerską Agatę Pietras). Zapytaj ich o uczucia i potrzeby, które rozpoznali u bohaterki, a także o reakcje, które zauważyli u siebie. To może być początek bardzo ważnej rozmowy.

Kadr z filmu „Amy”, reż. Asif Kapadia, prod. Wielka Brytania 2015 (dystrybucja w Polsce: Gutek Film)

„Combat Girls. Krew i Honor” – mocne uderzenie

Ten film działa na widzów mocno i na długo zostaje w pamięci. Zobacz go ze swoimi 18-letnimi i starszymi podopiecznymi. Po seansie pojawi się wiele pytań, które warto wspólnie omówić (a za pomoc w tym posłuży nasz scenariusz lekcji autorstwa literaturoznawczyni dr Magdaleny Bednarek). Jak kształtuje nas środowisko? Skąd biorą się nasze poglądy? Do czego potrzebna jest przemoc – tym, którzy po nią sięgają? Jak rozpoznać, że robimy coś nie tak? Co mogłoby wytrącić nas z naszych dotychczasowych przekonań?

Losy młodej neonazistki bez taniej sensacji alarmują: przyglądaj się swojemu otoczeniu i uważaj na mroczne zakamarki swojej osobowości.

Kadr z filmu „Combat girls. Krew i honor”, reż. David Wnendt, prod. Niemcy 2011)

„Żałuję!” – ważny apel

Proś o pomoc i usłysz, kiedy ktoś prosi o nią Ciebie. Nie bądź obojętny, kiedy widzisz, że komuś dzieje się krzywda. Piętnuj przemoc. To ważna lekcja, którą nastolatkowie wyniosą z seansu przejmującego filmu o odtrąconym przez rówieśników nastolatku.

Młodzi widzowie z pewnością rozpoznają w tej opowieści kilka znajomych postaw. Każda z nich warta będzie przedyskutowania, mało która – naśladowania. W naszym scenariuszu opracowanym przez psycholożkę Marcelinę Westphal znajdziesz kilka ciekawych ćwiczeń o terapeutycznej mocy.

„Żałuję!”, reż. Dave Schram, prod. Holandia 2013 (dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Seans „Amy”, „Żałuję!” lub „Combat girls” będzie ważnym przeżyciem nie tylko dla nastolatków, ale też dla ich rodziców i nauczycieli. Poszukujesz więcej propozycji takich jednoczących projekcji? Przejrzyj tytuły, które polecamy szkołom ponadpodstawowym. Dostęp do wszystkich materiałów edukacyjnych uzyskasz, decydując się na pakiet premium (miesiące wakacji dostajesz gratis!). 

Agnieszka Powierska