Beetlejuice Beetlejuice
Dowiedz się jak zamówić seansGroza łączy pokolenia?
Grupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
To jedna z bardziej oczekiwanych premier września. „Sok z żuka” powrócił na wielkie ekrany! Mieliście już okazję zobaczyć kontynuację kultowej czarnej komedii Tima Burtona? A może zastanawiacie się, czy warto zabrać klasę do kina? W naszym artykule znajdziesz omówienie kilku wątków, które mogą być intrygującym punktem wyjścia do rozmowy z uczniami.
Trzy pokolenia bohaterek, rodzinna tragedia i powrót do nawiedzonej posiadłości – tak w kilku słowach można streścić fabułę „Beetlejuice Beetlejuice”. Jeśli Twoi uczniowie lubią mroczne opowieści z dreszczykiem i odrobiną humoru, ten film powinien spełnić ich oczekiwania. Seans będzie świetnym wyborem zarówno dla dorosłych fanów kultowej komedii, którzy po latach wraz z bohaterami pierwszej części (na ekranie ponownie zobaczymy m.in. Winonę Ryder w roli Lydii oraz Catherine O’Harę wcielającą się w Delię) będą mogli powrócić do domostwa Winter River, ale również dla nastolatków (w jednej z głównych ról występuje Jenna Ortega, którą młodzi widzowie mogą kojarzyć m.in. z serialu „Wednesday”). Film ma szansę stać się pomostem łączącym różne pokolenia widzów.
Zobacz zwiastun filmu „Beetlejuice Beetlejuice”:
„Beetlejuice Beetlejuice” łączy rozrywkę z przystępnym przesłaniem – z tego powodu będzie ciekawym wyborem na wyjście do kina z uczniami klas 7-8 i szkół średnich.
Sprawdź, jakie wartościowe wątki można znaleźć w filmie:
- Groza, groteska, humor. Trudno wyobrazić sobie lepszy wstęp do omówienia wspomnianych kategorii estetycznych niż seans „Beetlejuice Beetlejuice”. Warto będzie wspólnie z uczniami zastanowić się, które elementy świata przedstawionego wpisują się we wspomniane kategorie. Przy okazji seans może być punktem wyjścia do refleksji na temat konwencji horroru – w trakcie rozmowy z uczniami można będzie przywołać m.in. motyw nawiedzonego domu, obecność duchów i innych zjawisk paranormalnych.
- Konflikt pokoleniowy. Nastoletni widzowie z łatwością będą mieli szansę utożsamić się z córką Lydii, Astrid. Dziewczyna buntuje się przeciwko matce, która przez wiele lat zaniedbywała ich relację na rzecz kariery (Lydia prowadziła bowiem program, w trakcie którego, wykorzystując swoje paranormalne zdolności, kontaktowała się z duchami). Dziewczyna pragnie większej autonomii i poszukuje własnej tożsamości. Czy bohaterkom uda się odbudować utraconą więź? Wątek ten może skłonić nastolatków do zastanowienia się, jak zadbać o ważne relacje z bliskimi.
- Godzenie się ze stratą. Każda z bohaterek filmu doświadcza żałoby – Delia niedawno pochowała męża, Astrid tęskni za ojcem, którego straciła w tragicznych okolicznościach (był on zarazem partnerem Lydii). Bohaterki wspólnie przepracowują trudne uczucia związane ze stratą. Film pokazuje, że żałoba jest długotrwałym i skomplikowanym procesem. Warto jednak dopuścić do głosu trudne uczucia i otaczać się wsparciem bliskich osób.
- Pierwsza miłość. Astrid po raz pierwszy się zakochuje. Bezgranicznie ufa swojemu wybrankowi.Okazuje się jednak, że mroczna przeszłość bohatera komplikuje ich relację. Czy chłopak ma czyste intencje wobec dziewczyny? Seans może zachęcić nastolatków do zachowania ostrożności i rozwagi w kontaktach z innymi. Zanim zaangażujemy się w relację, warto spróbować dobrze poznać daną osobę.
- Pożegnanie z duchami przeszłości. Seans pokaże młodym widzom, że czasem nie warto kurczowo trzymać się przeszłości – to blokuje nas przed pójściem dalej i docenieniem tego, co mamy obecnie.Lekcję te odbiera każda z filmowych bohaterek, która mierzy się z żałobą. Lydia, Delia i Astrid zauważają, że czasem nie można odzyskać tego, co utracone i zmienić przeszłości. Warto natomiast zadbać o teraźniejszość i o wartościowe relacje z innymi. To cenne przesłanie, które może pozostać na długo z Twoimi uczniami.
Na film „Beetlejuice Beetlejuice” zapraszamy do kin.
Paulina Kulesza